Flavoria Innovation Festival -viikolla opiskelijat ideoivat ratkaisuja kala-alan haasteisiin

Read this post in English

Turun yliopiston, WiseFood – resurssiviisaat ruokaketjut -hankkeen sekä Kalan laadun ja markkinoinnin kehittämisohjelman järjestämä Flavoria Innovation Festival kokosi opiskelijoita ratkomaan yritysten aitoja haasteita 10.–14. marraskuuta 2025.

Viisipäiväinen Flavoria Innovation Festival -innovointitapahtuma ja -opintojakso keräsi yhteen reilu 30 opiskelijaa Turun yliopistosta, Åbo Akademista, Turun ja Seinäjoen ammattikorkeakouluista sekä Turun ammatti-instituutista. Tapahtuma järjestettiin jo neljättä vuotta peräkkäin.

Viikon aikana monialaiset opiskelijatiimit ratkoivat viiden eri yrityksen antamia haasteita, jotka liittyivät tänä vuonna kala-alaan. Opiskelijat pääsivät kehittämään ideointi-, ryhmätyö- ja esiintymistaitojaan ja saivat sparrausta niin yritysten edustajilta kuin asiantuntijamentoreilta. Viikko huipentui perjantain päätöstilaisuuteen, jossa ryhmät esittelivät ratkaisunsa yrityksille.

– On hienoa, että kotimaiset kala-alan yritykset innostuivat lähtemään mukaan viikolle ja tarjoamaan haasteita opiskelijoiden ratkaistavaksi. Kala-ala kaipaa innovaatioita ja uusia näkemyksiä, joita opiskelijat todella tarjosivat, toteaa Kalan laadun ja markkinoinnin kehittämisohjelmaa koordinoivan Pro Kala ry:n toiminnanjohtaja Katriina Partanen.

Kala-ala tutummaksi seminaarin, työpajan ja todellisten yrityshaasteiden kautta

Jo ennen innovaatioviikkoa opiskelijoilla oli mahdollisuus syventyä kala-alaan Catch the Future -seminaarissa ja Mereltä pöytään -kalademopäivässä, jossa ammattikokkien opastuksella tutustuttiin suomalaisiin alihyödynnettyihin kalalajeihin ja niiden käsittelyyn sekä valmistettiin herkullisia kala-annoksia.

Innovaatioviikon aikana opiskelijat työskentelivät monialaisissa tiimeissä ja ratkoivat Kalaneuvoksen, Kalavapriikin, Hätälän, Järki Särjen ja Turun kauppahallin kalaliikkeiden S. Wallinin ja Herkkunuotan haasteita. Teemat vaihtelivat tuotekehityksestä markkinointiin ja vientiin, ja monissa haasteissa korostui juuri nuorten kuluttajien näkökulma.

– Flavoria Innovation Festival oli huikea kokemus, ja opin kala-alasta todella paljon. Oli hienoa työskennellä monialaisessa tiimissä, johon jokainen toi oman osaamisensa ja näkemyksensä. Onnistuimme yhdistämään vahvuutemme ja tuomaan toisistamme esille parhaat puolemme, mikä näkyy myös ideoimassamme ratkaisussa, kertoo Turun kauppakorkeakoulun opiskelija Jesse Torni, jonka ryhmä ideoi Hätälä Oy:lle Z-sukupolven kalasnack-tuotteita.

Viikon päätteeksi opiskelijat esittelivät yrityksille ratkaisuideansa, joihin lukeutui uudenlaisia kalatuotteita ja makumaailmoja, markkinointikonsepteja, vientistrategia ja elämyskonsepti.

Toinen Hätälän opiskelijatiimeistä (vasemmalta oikealle Jesse Torni, Marlena Postma, Sheheryar Fareed Wahidi ja Ishimwe Beni Dandy) ja heidän ratkaisunsa valittiin innovaatioviikon parhaaksi.

S. Wallinin ja Herkkunuotan opiskelijatiimi esittelemässä ratkaisuehdotustaan Kevin Mårtenssonin johdolla

Suosittu tapahtuma saa jatkoa

Viime vuoden tapaan innovaatioviikon osallistujille tarjottiin ainutlaatuinen mahdollisuus hakea Japaniin suuntautuvalle opintomatkalle, jonka järjestivät ja rahoittivat Turun kaupunki, Turun yliopisto ja Sasakawa Foundation. Matkalle valittiin kaksi opiskelijaa aktiivisen osallistumisen, motivaatiokirjeen ja ryhmätyöskentelytaitojen perusteella.

Neljän vuoden aikana hioutunut konsepti ja opintojakso keräsi positiivista palautetta niin opiskelijoilta kuin yrityksiltä.

– Tapahtuma oli innostava ja hyvin järjestetty. Opiskelijat tekivät erinomaista työtä ja esittelivät mielenkiintoisia ratkaisuja. Yhteistyö oli antoisaa ja tuloksista näkyi, että töitä oli tehty huolella. Viikon rakenteessa oli paljon hyvää, erityisenä mainintana keskiviikon tilaisuus, missä pystyi antamaan välikommentteja, kertoo Kalavapriikin tuotekehitys- ja laatupäällikkö Ari Hietanen.

Flavoria Innovation Festival järjestetään seuraavan kerran syksyllä 2026, ja mukaan ovat tervetulleita jälleen opiskelijat eri oppilaitoksista.


Flavoria Innovation Festival 2025 järjestettiin osana EU:n osarahoittamia WiseFood – resurssiviisaat ruokaketjut -hanketta ja Kalan laadun ja markkinoinnin kehittämisohjelmaa. Viikko toteutettiin yhteistyössä Turun kaupungin, Turun ammatti-instituutin ja Boost ry:n kanssa. Lisäksi mukana oli laaja joukko asiantuntijoita ja mentoreita yliopisto- ja yritysmaailmasta.