Katso Hyllypaikka 2023 -kilpailun kohokohdat

Haluatko uutuustuotteesi ruokakaupan parhaalle paikalle?

Hyllypaikka-kilpailu elokuussa elintarvikealan pk-yrityksille

Hyllypaikka-kilpailun finalistit on nyt valittu! Mukaan valittiin kahdeksan erilaista varsinais-suomalaista yritystä, jotka pääsevät esittelemään uutuustuotteensa ruoka-alan ammattilaisista koostuvalle tuomaristolle.

VarsiFood-hankkeen organisoima Hyllypaikka on uusien ruokatuotteiden pitchauskilpailu, jonka tavoitteena on nostaa esiin alueen elintarvikeyrityksiä ja heidän uutuustuotteita. Kilpailuun valitut yritykset esittelevät 5-10 min kestävässä pitchauksessa uuden tuotteensa ruokakaupan ammattilaisista koostuvalle raadille. Tuomarit valitsevat voittajan, jonka uutuustuote pääsee kuukauden ajaksi hyllypaikalle K-Citymarket Skanssiin ja Foodora Marketiin.

Syksyn kiinnostavimmassa kisassa ovat mukana:
  • Deliverde puutarhat Oy – Deliverde chilikastike
  • Bentå AB OY – Kaifan Sauces
  • Lapin Maria Oy – Fermentoitu Kelpo-umamiketsuppi
  • Knaapin tila – Piparjuurikastike
  • Turun Mestaripalvi Oy – Pläkkikaupungin pastrami
  • Voima-Papu Finland Oy – Emännän Läimäsy sitruunapippurinen härkäpapu snack
  • Yli-Pihanperän maatila – Pöönaut-juoma
  • Vallan Maukas Oy – Mangalitza Smokey makkara

Hyllypaikka-kilpailu järjestetään 28.8. klo 13 alkaen Vierailukeskus Joessa Turussa. Kaikki kiinnostuneet ovat tervetulleita seuraamaan kilpailua paikan päälle, kahvitarjoilu! Ilmoittautuminen tilaisuuteen löytyy osoitteesta https://form.typeform.com/to/yKJSglYg.

Tuomaristossa istuvat Jarno Lehtimäki (Foodora Market), Jaakko Kauppinen (K-Citymarket Skanssi), Johanna Pfeiffer (FinDe Business Consulting Oy), Lauri Sipponen (Laitilan Wirvoitusjuomatehdas) ja Janne Juvonen (VoiVeljet) Oy. He arvostelevat jokaisen yrityksen uutuustuotteen. Voittajatuote pääsee syksyllä kuukaudeksi K-Citymarket Skanssin ja Foodora Marketin parhaimmalle hyllypaikalle.

Hyllypaikka on osa Turun Yliopiston ja Yrityssalon toteuttamaa VarsiFood-projektia. Tapahtuman toteuttaa Foody Allen Oy yhteistyössä hankkeen kanssa.

Yrityksen valintakriteerit:

  • elintarvikkeita tai juomia jalostava pk-yritys
  • yritys sijaitsee Varsinais-Suomessa
  • liikevaihtoluokka on alle 10M€
  • halu kasvaa ja saada omia tuotteita kauppojen valikoimaan
  • riittävä kapasiteetti tuottaa kilpailutuotetta VK-myyntiin 

Tuotteen valintakriteerit:

  • uusi tai alle vuoden markkinoilla ollut elintarvike- tai juomatuote (ei alkoholi)
  • tuote on suunnattu vähittäiskauppaan tai kuluttajamyyntiin
  • tuote ja pakkaus on olemassa vähintään prototyyppinä – pelkkä idea ei riitä
  • tuote on myyntikelpoinen viimeistään 3 kk kilpailun päättymisen jälkeen, sisältäen muun muassa tuotetiedot, EAN-koodin sekä tarvittavat elintarvikehyväksynnät ja varmistetun tuoteturvallisuuden

28.8.2023 pidettävän Hyllypaikka-kilpailun arviointikriteerit:

Ruokakaupan ammattilaisista koostuva raati arvioi kilpailutuotteet 5-10 minuutin pituisen pitchauksen perusteella. Raadille tarjoillaan myös maistiaiset tai tuotenäytteet esityksen yhteydessä.

Arvioinnissa painotetaan seuraavia seikkoja:

  • tuotteen uutuusarvo ja innovatiivisuus
  • kuluttajatarpeen täyttyminen -miten tuote vastaa kuluttajien tarpeisiin?
  • kaupallinen kasvupotentiaali kotimarkkinassa ja vientimarkkinoilla
  • tuotteen kotimaisuus ja arvoketjun paikallisuus
  • tuotteen ravitsemuksellinen laatu ja kestävän kehityksen huomioiminen

Hyllypaikka-kilpailun aikataulu

13.8.               Ilmoittautumisaika päättyy

Valittujen kilpailijayritysten valinta, valmennusten aikataulujen sopiminen

Viikko 34        Yhteinen koulutus liittyen pitchaukseen ja yritysesittelyyn.

Syyskuu          Voittajatuote K-Citymarket Skanssin ja Foodora Marketin hyllypaikalla

Hyllypaikka-kilpailu on osa Turun Yliopiston ja Yrityssalon yhteistä VarsiFood-projektia. Tapahtuman toteuttaa yhteistyössä hankkeen kanssa Foody Allen Oy. Hanketta rahoitetaan REACT-EU-rahoituksella osana Euroopan unionin covid-19-pandemian johdosta toteuttamia toimia.