Katso Hyllypaikka 2023 -kilpailun kohokohdat
Hyllypaikka-kilpailu elokuussa elintarvikealan pk-yrityksille
Hyllypaikka-kilpailun finalistit on nyt valittu! Mukaan valittiin kahdeksan erilaista varsinais-suomalaista yritystä, jotka pääsevät esittelemään uutuustuotteensa ruoka-alan ammattilaisista koostuvalle tuomaristolle.
VarsiFood-hankkeen organisoima Hyllypaikka on uusien ruokatuotteiden pitchauskilpailu, jonka tavoitteena on nostaa esiin alueen elintarvikeyrityksiä ja heidän uutuustuotteita. Kilpailuun valitut yritykset esittelevät 5-10 min kestävässä pitchauksessa uuden tuotteensa ruokakaupan ammattilaisista koostuvalle raadille. Tuomarit valitsevat voittajan, jonka uutuustuote pääsee kuukauden ajaksi hyllypaikalle K-Citymarket Skanssiin ja Foodora Marketiin.
Syksyn kiinnostavimmassa kisassa ovat mukana:
Hyllypaikka-kilpailu järjestetään 28.8. klo 13 alkaen Vierailukeskus Joessa Turussa. Kaikki kiinnostuneet ovat tervetulleita seuraamaan kilpailua paikan päälle, kahvitarjoilu! Ilmoittautuminen tilaisuuteen löytyy osoitteesta https://form.typeform.com/to/yKJSglYg.
Tuomaristossa istuvat Jarno Lehtimäki (Foodora Market), Jaakko Kauppinen (K-Citymarket Skanssi), Johanna Pfeiffer (FinDe Business Consulting Oy), Lauri Sipponen (Laitilan Wirvoitusjuomatehdas) ja Janne Juvonen (VoiVeljet) Oy. He arvostelevat jokaisen yrityksen uutuustuotteen. Voittajatuote pääsee syksyllä kuukaudeksi K-Citymarket Skanssin ja Foodora Marketin parhaimmalle hyllypaikalle.
Hyllypaikka on osa Turun Yliopiston ja Yrityssalon toteuttamaa VarsiFood-projektia. Tapahtuman toteuttaa Foody Allen Oy yhteistyössä hankkeen kanssa.
Yrityksen valintakriteerit:
- elintarvikkeita tai juomia jalostava pk-yritys
- yritys sijaitsee Varsinais-Suomessa
- liikevaihtoluokka on alle 10M€
- halu kasvaa ja saada omia tuotteita kauppojen valikoimaan
- riittävä kapasiteetti tuottaa kilpailutuotetta VK-myyntiin
Tuotteen valintakriteerit:
- uusi tai alle vuoden markkinoilla ollut elintarvike- tai juomatuote (ei alkoholi)
- tuote on suunnattu vähittäiskauppaan tai kuluttajamyyntiin
- tuote ja pakkaus on olemassa vähintään prototyyppinä – pelkkä idea ei riitä
- tuote on myyntikelpoinen viimeistään 3 kk kilpailun päättymisen jälkeen, sisältäen muun muassa tuotetiedot, EAN-koodin sekä tarvittavat elintarvikehyväksynnät ja varmistetun tuoteturvallisuuden
28.8.2023 pidettävän Hyllypaikka-kilpailun arviointikriteerit:
Ruokakaupan ammattilaisista koostuva raati arvioi kilpailutuotteet 5-10 minuutin pituisen pitchauksen perusteella. Raadille tarjoillaan myös maistiaiset tai tuotenäytteet esityksen yhteydessä.
Arvioinnissa painotetaan seuraavia seikkoja:
- tuotteen uutuusarvo ja innovatiivisuus
- kuluttajatarpeen täyttyminen -miten tuote vastaa kuluttajien tarpeisiin?
- kaupallinen kasvupotentiaali kotimarkkinassa ja vientimarkkinoilla
- tuotteen kotimaisuus ja arvoketjun paikallisuus
- tuotteen ravitsemuksellinen laatu ja kestävän kehityksen huomioiminen
Hyllypaikka-kilpailun aikataulu
13.8. Ilmoittautumisaika päättyy
Valittujen kilpailijayritysten valinta, valmennusten aikataulujen sopiminen
Viikko 34 Yhteinen koulutus liittyen pitchaukseen ja yritysesittelyyn.
Syyskuu Voittajatuote K-Citymarket Skanssin ja Foodora Marketin hyllypaikalla
Hyllypaikka-kilpailu on osa Turun Yliopiston ja Yrityssalon yhteistä VarsiFood-projektia. Tapahtuman toteuttaa yhteistyössä hankkeen kanssa Foody Allen Oy. Hanketta rahoitetaan REACT-EU-rahoituksella osana Euroopan unionin covid-19-pandemian johdosta toteuttamia toimia.