Kalatuotteiden sparrausta pikavalmennuksella

Varsifood-hanke koordinoi lokakuun vaihteessa järjestettävän Nosta kalaherkkusi kärkeen –tehovalmennuksen varsinaissuomalaisille yrittäjille, jotka tähtäsivät Seafood Innovations –kilpailuun. Valmennuksen tarkoituksena oli antaa eväitä sekä tuotteiden jatkokehitykseen että markkinointiin. Valmennus järjestettiin yhteistyössä kalastuksen innovaatio-ohjelma Blue Productsin kanssa.

Valmennukseen osallistuvilla yrittäjillä oli jo mielessään tuoteidea, jota lähdettiin työstämään lokakuun tehovalmennuksessa. Valmennukseen osallistuvia yrityksiä olivat CarGott Kb, Fishcraft Oy, Jokisen Eväät Oy, Kalaliike S. Wallin sekä Janne Kalatalousministeri™ Rautio. Kehitettävät tuotteet vaihtelivat kalamakkarasta piiraisiin ja kuivattuihin välipaloihin.

Idea valmennuksen järjestämisestä nousi kesäkuussa VarsiFoodin järjestämän Uutta arvoa silakalle ja kuoreelle -työpajan tulosten perusteella. Työpajassa painottuivat tarve kehittää uusia kuluttajalle kiinnostavia tuotteita ja toisaalta jalostavalle teollisuudelle soveltuvan kotimaisen luonnonkalan saatavuudesta. Samaan aikaan valtakunnallinen ProKala ry julkisti Seafood Innovations -kilpailun. Halusimme auttaa maakuntamme kalaa jalostavia yrityksiä menestymään kilpailussa, löytämään uusia kumppaneita ja samalla saamaan uusia eväitä omaan yritystoimintaansa, kertoo valmennuksen järjestämistä koordinoinut Hilkka Halla Yrityssalosta.

Valmennuksen ensimmäinen osio järjestettiin Rasekon FoodLaboratoryn tiloissa, jossa tuotteen jatkokehityspajaa ohjasi opettaja ja kehittämisasiantuntija Tomi Aho. Ensimmäisen tilaisuuden tarkoituksena oli viimeistellä tuotteiden valmistusprosessi sekä keskustella pakkauksesta, mausta ja rakenteesta.

Työstetyt tuotteet vietiin kuluttajatestaukseen Turun yliopistolle, jossa kuluttajaraadin organisoi Funktionaalisten elintarvikkeiden kehittämiskeskuksen projektitutkija Nora Logrén. Kuluttajatestauksessa arvioitiin muun muassa aistittavaa miellyttävyyttä sekä ostokiinnostusta. Valmennus päättyi myyntivalmennukseen, jossa harjoiteltiin pitchausta myyntivalmentaja Saku Hautalan (Qalmari Oy) johdolla ja kuultiin kauppias Eemeli Aaltosen (K-Citymarket Salo) näkemyksiä kalatuotteiden myynnistä.

Valmennuksen avulla halusimme tarjota yrityksille yhteisöllisen mahdollisuuden viimeistellä omaa tuotettaan haluttuun myyntikanavaan ja asiakasryhmään soveltuvaksi. Vähintään yhtä tärkeää on ymmärtää ja kannustaa vuoropuheluun asiakkaan kanssa sekä oppia kertomaan omasta tuotteesta ostajaa kiinnostavasti. Siksi jaoimme valmennuksen kolmeen eri osaan. Jokaiseen osa-alueeseen etsimme verkostostamme ammattilaiset, jotka onnistuvat omassa työssään silloin kun yritykset onnistuvat omissa toimissaan. Yrityksille maksuttoman kuluttajatestauksen järjestäminen tarjosi erityisesti pienille yrityksille mahdollisuuden hieman erilaisen lisäarvon rakentamiseen, Halla kommentoi.

Halla painottaa kalatalouden tulevaisuuden näkymissä koko ruokatketjun merkitystä:

Kalatalous on yksi Varsinais-Suomen ruokasektorin kärkiteemoista. Lähikalatuotteet vastaavat ruoan kestävyystavoitteisiin ja samalla edistävät terveellistä ruokavaliota. Ruokaketjun mullistuksessa toivon, että kala-alan yritysten kehittymiseen riittää voimia ja myös rahoitusta. Edellä mainittuja tarvitaan, jotta myös uusia kalastajia löytyisi. Ilman hyvää raaka-ainetta lautasiltamme ei löydy lähikalaherkkuja.

Seafood Innovations -kilpailusta

Ensimmäistä kertaa järjestetyssä Seafood Innovations 2022 –kilpailussa etsittiin kalan käyttöä tai tarjontaa edistäviä innovaatioita. Kilpailu on osa Kotimaisen kalan –edistämisohjelmaa ja toteutuksesta vastaa Pro Kala ry. Paras innovaatio palkittiin Kalatalouden innovaatiopäivillä Helsingissä 3.11.2022. Pääset lukemaan lisää voittajatuotteesta täältä: https://www.seafoodinnovations.fi/